Site aidatı , pek çok farklı konut alanının ilgisine giren bir meseledir. Fakat bu yazı içerisinde; özellikle apartman yönetmeliği kapsamındaki, apartman site aidatı kavramını açıklayacağız. Dolayısıyla bu konuda aklınıza takılabilecek; apartman site aidatları neye göre belirlenir ya da boş daire aidat öder mi gibi tüm soruların cevaplarına erişebileceksiniz.
Konuya biraz daha genel ama detaylı bir biçimde yaklaşacak olursak; site aidatı, site bütünündeki tüm bölümlerin ortak giderlerin pay edilmesine olanak tanıyan bir ödenek türüdür, diyebiliriz. Bu giderlerin en başında ise apartman görevlilerinin almaları gereken ücret gelmektedir. Özellikle site ya da apartmanlar içerisindeki bölüm sayısının 30’u aşması durumunda tüm binalar için en az bir adet kapıcı dairesi yapılması mecburidir. Bunun yanı sıra bahçıvan veya güvenlik görevlisi gibi diğer çalışanların ücretleri de yine aidat içerisine dahildir. Bu ücretin içerisinde ek olarak; ortak kullanım alanlarının bakımı ve ısınma masrafları da bulunmaktadır.
Asıl konuya geçmeden önce, bu gibi konularda hizmet alabileceğiniz hem güvenilir hem de kaliteli bir kaynak arıyorsanız; internet sitemizde yer alan, hizmetlerimiz sayfasına göz atabilirsiniz. PMC GROUP yenilikçi, özgün ve öncü bir kuruluş olarak; Ankara profesyonel site yönetimi noktasında her daim yanınızda olacaktır.
Apartman Site Aidatları Neye Göre Belirlenir?
Aidat kavramını açıkladıktan sonra kafanızda oluşabilecek ilk konunun, apartman site aidatı nasıl belirlenir sorusu olduğunu ön görebiliyoruz. O halde gelin, öncelikle bu konuyu açıklığa kavuşturalım:
Esasen apartman site aidatı noktasında belirleyici olan unsur, ortak giderlerdir. Fakat kimlerin bu ortak giderlerden sorumlu olduklarını belirleyen ise Kat Mülkiyeti Kanunu içerisindeki maddelerdir. Bu yönetmeliğe göre ise apartman site aidatları içerisinde gösterilebilecek belli başlı giderlerin bir kısmı şunlardır:
- Apartman görevlisi veya temizlik giderleri,
- Bekçi veya güvenlik görevlisi,
- Kaloriferci,
- Bahçıvan
Bu giderlerin hemen hepsi eşit miktarda dağılım göstermek zorundadır. Dolayısıyla apartman sakinlerinin evlerinin diğer evlere kıyasla daha küçük ya da büyük olması, sonucu değiştirmemektedir. Ancak bağımsız bölümler dışındaki kat malikleri, aşağıdaki listede yazılı olan giderlere, yalnızca arsa payları oranında katılacaklardır:
- Ortak alanların bakımı, korunması ve hatta onarılması adına yapılacak olan giderler.
- Ana gayrimenkulün sigorta giderler.
- Yönetici aylığına ilişkin giderler.
Site Aidatı Yargı Kararları
Site aidatı yargı kararları çerçevesinde belirlenen tüm maddelerin, esasen Kat Mülkiyeti Kanunu etrafında şekillendiğinden bahsetmiştik. Şimdi bu maddeleri bir nebze daha detaylandıralım ve kafanıza takılabilecek soruları gidermiş olalım.
Öncelikle bu konu hakkında bahsedebileceğimiz pek çok ayrı mecraya tabi sayısız madde söz konusudur. Çünkü Kat Mülkiyeti Kanunu, ek ve geçici maddeleri dışında bile 75 maddelik uzun bir prosedür etrafında kuruludur. Bu nedenle en önemli görülen ve en sık sorgulanan birkaç maddeye değineceğiz:
1. Kat Malikleri, Faydalanmadıklarını İleri Sürerek Giderlere Katılmaktan Kaçınabilirler Mi?
Daire, ofis veya dükkan sahipleri olan fakat apartman ya da site içerisinde bulunan kat malikleri, bazı gerekçelerle aidat ödemesini atlamak isteyebilirler. Benzeri durumlardaki en sağlam gerekçeler, genellikle dairelerin boş olması veya kişilerin ortak alanları kullanmamalarıdır. Ancak yönetmelik kapsamında bu mümkün değildir. Örneğin; giriş katta oturan ve asansörü kullanmayan daire sahipleri, asansör giderlerinden muaf tutulamazlar. Fakat yine de apartman yönetmeliği kapsamında bir adaletsizlik olduğu fikriyle dava açma ve itiraz etme hakları bulunmaktadır.
2. Kiracılar, Apartman Site Aidatlarından Hangi Oranda Sorumludurlar?
Kanun kapsamında tüm kiracılar, yine tüm apartman site aidatı ödeneğinde sorumludurlar. Ancak burada belirleyici unsur, aidat miktarıdır. Çünkü hiçbir kiracı, kira borcundan daha yüksek bir tutarda aidat veremez. Örneğin; ev veya iş yeri sahibi kiracıdan 5.000 TL’lik bir kira alıyorsa, kiracının 5.000 TL üstünde aidat vermesi söz konusu değildir.
3. Apartman Site Aidatı Ödenmezse Ne Olur?
Kanun çerçevesinde tüm aidat tahsilleri belirli bir süreye tabidir. Bu doğrultuda ödemelerin belirli süreyi aşmaları durumunda, yine belirli bir süre beklenecek ancak yine de ödeme yapılmazsa bazı resmi işlemler devreye girecektir. Hatta bu işlemler doğrultusunda aidat borcu bulunan kişi, azami süreyi aşarsa kendisinden tazminat tutarı da ek olarak talep edilebilecektir. Bu tazminat oranı ise aylık %5 oranındadır. Fakat gecikme iki ayı aşar ise bu durumda da bu orana ek olarak faiz işleyecektir.
Yanı sıra ortak giderlerin karşılanmaması apartman yöneticisinin dava açma ve icra takibi başlatma haklarını da doğurmaktadır. Bu tarz gecikme ve resmi işlemlerde ise başvurulacak ilgili resmi kurum, Sulh Hukuk Mahkemesi’dir.
Apartman Aidatı Hangi Durumda Ödenmez?
Ön görülen aidat ödemelerinin gerekliliklerinden bahsettikten sonra bir de bu yükümlülüklerin hangi durumlarda ortadan kalktığından bahsedelim. Öyleyse şu soruyu da sormalısınız: Apartman aidatı hangi durumda ödenmez?
Hemen açıklayalım:
Apartman veya site sakinleriyle yönetim arasında sıkı bir vekalet ilişkisi bulunmalıdır. Hatta bu durum, ortak giderlerin teminatı ve alan korunması açısından epey önemlidir. Hal böyle olunca yönetimin de bu vekalet anlaşmasına sadık kalması ve belirli sorumlulukları yerine getirmesi mecburidir. Hatta bu sorumlulukların kuralınca yerine getirildiği, resmi anlamda kanıtlanabilirliklerinin olması adına defter tutularak yapılmalıdır. Ek olarak ilgili belgelerin saklanması ve tutanakların özenli takibi de yönetim adına zorunludur.
İşte tam da bu yüzden, eğer kat malikleri yönetimin takibinden ve sorumluluk bilincinden yana mağdur oluyorsa; aidat ödemesini geciktirme veya ödememe hakkına sahiptir.
Apartman ve Site Aidatı Nasıl Hesaplanır?
Konu ile ilişkin son ve en önemli sorulardan biri de şu olmalıdır: Apartman ve site aidatı nasıl hesaplanır? Esasen yukarıda bu konu hakkında da bazı ipuçlarına değindik fakat konuyu detaylandırarak aktarmakta fayda var. O halde son olarak bu konuyu da açıklığa kavuşturalım:
Apartman veya site ihtiyaçlarının sabit bir hiyerarşisinin olması, aidat belirleme noktasında çok önemlidir. Ortak giderleri gösteren tüm bütçe hesaplamalarına ise resmiyette ‘işletme projesi’ veya ‘tahmini bütçe’ denilmektedir. İşte bu işletme projesi bütünündeki ortak gider rakamlarının hem aylık hem de yıllık olarak hesaplanmaları ise ilk aşamadır. Bu hesaplamanın akabinde ise yönetim planındaki dağıtım yöntemi belirlenmelidir. Bu noktada tercihe dilebilecek birden çok yöntem olsa da asıl kanun; kat malikinin sahip olduğu bağımsız bölüm veya bölümlerin, m2’sinin ya da arsa payının oranında alınmasıdır. Son aşama ise bu kararın ve belirli yöntemin, ilgili kişilere usule uygun şekilde tebliğ edilmesidir. Bu aşamanın yazılı belgelere dayandırılması ise çok önemli ve hatta mecburidir.
PMC GROUP olarak bizler, aklına takılabilecek tüm hususlarda yanınızda olmaktan yana memnuniyet duyuyoruz. Sormak istedikleriniz, dilek, öneri ve şikayetleriniz için ise iletişim sayfamızdaki bilgileri kullanarak, bizlere ulaşabilirsiniz!